שימוש נכון באפודקס

קרם פלואורורציל 5

קרם פלואורורציל 5, או 5־FU בשמו המקצועי, הוא קרם הניתן באמצעות מרשם רפואי בלבד. הוא נמצא בשימוש ברחבי העולם מזה כ־50 שנה, ובישראל הוא ידוע בשם "אפודיקס".

אפודיקס משמש לטיפול בנגעי עור טרום סרטניים מסוגים שונים וכן ביבלות ויראליות. החומר הפעיל בקרם הורס באופן סלקטיבי תאי עור שניזוקו מהשמש.

אם עורכם ניזוק כתוצאה מחשיפה לשמש, ייתכן שרופא העור ימליץ לכם על מספר דרכי טיפול כאשר אחת מהן הינה שימוש באפודיקס. יעילות הקרם תלויה בסוג הבעיה ובהיקפה, ובמקרים של נזקי שמש חריפים ייתכן שתזדקקו לדרכי טיפול נוספות. מנגד שימוש בPDT הינו בעל משך טיפול קצר בהרבה אולם בדר"כ בעל עלויות גבוהות יותר, יש להתייעץ עם רופא עור מומחה לגבי הטיפול המתאים עבורכם.

הטיפול

רופא העור שלכם יתאים את משך הטיפול ואת תדירות המריחה לסוג הפגיעה בעור ולאזור המטופל. יש למרוח שכבה דקה של הקרם על האזור בעזרת קצה אצבע נקייה ולשטוף היטב ידיים לאחר מכן. אם האזור הפגוע נרחב באופן יחסי, מומלץ לטפל בחלק קטן ממנו באופן רציף עד לריפוי, ואז לעבור לחלק הבא. אין לכסות את הקרם בפלסטר, אלא אם הרופא הורה לכם במפורש לעשות כך.

יש להמתין במשך עשרים דקות עד למריחת קרם לחות ושימוש בתכשירי איפור בהתאם לשגרה היומיומית שלכם.

קרם 5־FU יגרום לתגובה דלקתית בעור הכוללת אדמומיות, כאב, נפיחות, קרומים וגלדים. לאחר סיום הטיפול התגובות הדלקתיות יחלפו תוך מספר שבועות. במקרים מסוימים רופא העור עשוי להמליץ על שימוש בקרם סטרואידים כדי לעזור לעור להחלים במהירות רבה יותר.

לרוב יש למרוח את הקרם בלילה, כיוון שבמהלך הטיפול העור הופך רגיש יותר לאור השמש. יש להימנע מחשיפה משמעותית לשמש במהלך הטיפול, לחבוש כובע וללבוש בגדים ארוכים בעת היציאה לשמש ולהשתמש במקדמי הגנה.

אזהרות

אין להשתמש בקרם 5־FU סביב העיניים או השפתיים, אלא אם כן התבקשתם להשתמש בקרם באזור זה באופן ספציפי על ידי הרופא המטפל בכם.

  • אין להשתמש בקרם בזמן הריון או הנקה.
  • אל תשתמשו בקרם אם הנכם אלרגיים לאחד ממרכיביו.

תופעות לוואי נפוצות

כאמור, צפויה תגובה דלקתית של העור. אם הכאב חזק או מעורר אי נוחות, יש להפסיק את השימוש בקרם, לרחוץ היטב את האזור במים, לייבשו ולמרוח וזלין מדי יום. יש להקפיד על רכישת וזלין המיועד אך ורק לטיפול זה כדי למנוע זיהומים ממגע אצבעות נוספות. כאשר העור יחלים, יתכן שתוכלו להמשיך בטיפול בקרם 5־FU.

הרופא שלכם עשוי להמליץ על טיפול תומך הכולל מריחת קרם סטרואידים להרגעת הדלקת ולשיקום העור.

תופעות לוואי נדירות

לעיתים רחוקות מאוד, מטופלים עלולים להיות אלרגיים לקרם 5־FU ולפתח תגובת עור מקומית קשה. תגובה חריפה כזו עלולה לגרום להיווצרות כיב, במיוחד בחלק התחתון של הרגליים. קיים גם סיכון קטן לפיגמנטציה ולהצטלקות.

אם יש לכם חששות לגבי חומרת התגובה שלכם לקרם 5־FU, צרו קשר עם הרופא שלכם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​