דלקת הנגרמת ממגע

דלקת הנגרמת ממגע

כמעט כל אדם עלול לפתח דלקת הנגרמת ממגע לפחות פעם אחת בחייו. דבר זה קורה כאשר חומר שבא במגע עם העור גורם לגירוי או לתגובה אלרגית. כמעט כל חומר, כולל מים, עשוי להזיק לעור לאחר מגע תכוף וממושך. חומרים רעילים כמו פיברגלס וטרפנטין מזיקים לעור במהירות; ניתן לפתח דלקת מגע כאשר עובדים עם צבעי שיער, ממיסים, שמנים, צבעים, לכות, מזונות או מתכת נוזלית.

מעל ל־3,600 חומרים עשויים לגרום לדלקת עור אלרגית, כולל חומרים משמרים בתעשיית הקוסמטיקה, חומרי ניקיון, סוגי מתכת הנמצאים בטלפונים סלולריים, אנטיביוטיקה למריחה על העור, קשקשים של בעלי חיים, כלי נגינה, צבעי וחומרי טקסטיל והלבשה ועוד.

דלקת עור אלרגית

חלק מהאנשים מפתחים תגובת עור אלרגית בתגובה למגע עם חומרים כמו ניקל (סוג של מתכת), איפור, תכשיטים שונים, כפפות לייטקס ועוד. התסמינים לרוב לא מופיעים באופן מיידי, אך כאשר העור מגיב ייתכנו התופעות הבאות:  

  • גרד עורי (לעיתים קרובות חמור )
  • פריחה (עור אדום, נפוח וחם)
  • עור יבש מאוד
  • צריבה
  • סרפדת (הופעה פתאומית של חבורות בעור)
  • שלפוחיות מלאות נוזל
  • שלפוחיות נפוחות שמותירות קשקשים וקרומים

אם החשיפה לאלרגן נמשכת, העור עשוי להיסדק ולהתפורר, להיעשות קשקשי, לכהות, להתקשות ולהתעבות.

דלקת עור מגורה

סוג נפוץ יותר של דלקת המתפתח כתוצאה מגירוי של העור. למשל: תפרחת חיתולים (תינוקות), כוויה מחומצה, ידיים יבשות וסדוקות עקב מגע רב עם מים, עור מגורה סביב הפה עקב ליקוק שפתיים.

דלקת עור מגורה תתרחש לאחר מגע עם חומרים רעילים, כמו חומצה גופרתית, אקונומיקה או גז פלפל. עם זאת, ניתן לפתח את אותה הדלקת כאשר מתקיים מגע רב ותכוף עם חומרים מגרים פחות כמו מים, מזון או סבון.

אנשים העובדים במקצועות מסוימים הם בעלי סיכון גבוה לפתח דלקת כתוצאה ממגע. התופעה נפוצה כל כך עד שרופאי העור נתנו לה שם: דלקת עור תעסוקתית. בין המקצועות שהם בעלי נטייה וסיכון גבוה יותר לפתח דלקת מסוג זה:

  • אחיות ועובדי בריאות אחרים, קוסמטיקאיות (לעיתים מתפתחת אלרגיה לכפפות לייטקס אם עוטים אותן במשך זמן רב).
  • ברמנים, שפים ועובדים אחרים בתעשיית המזון.
  • אנשים העובדים עם צמחים – בעלי משתלות, עובדי חנויות פרחים, חקלאים.
  • פועלי בניין, מכונאים, אינסטלטורים.

הסיכון לפתח דלקת עור הנגרמת ממגע עולה בקרב אנשים הסובלים מאסטמה, מקדחת השחת ומאטופיק דרמטיטיס. גם האקלים משחק תפקיד: חום קיצוני או קור, לחות גבוהה ואוויר יבש מאוד הופכים את העור לפגיע יותר.

הסימפטומים של דלקת עור מגורה נעים מגירוי קל – עור יבש וסדוק, גרד, אודם, נפיחות והתפתחות קשקשת. לעיתים קיימת התפרצות של פצעים ושלפוחיות.

גירוי חזק מתאפיין בצריבה או גרד מיידיים וחריפים, כאב, אודם ונפיחות מיידית והיווצרות שלפוחיות מלאות בנוזל.

דלקת עור מערכתית

חלק מהאנשים מפתחים פריחה גם כאשר הם נמנעים ממגע באלרגן. הפריחה עשויה להופיע כאשר החומר אליו הם אלרגיים חודר לגופם.

האלרגן יכול לחדור לגוף בדרכים שונות, כמו אכילת מזון המכיל את האלרגן, שאיפת או הזרקת תרופה המכילה את האלרגן או שימוש באמצעי מניעה (התקן תוך רחמי או קוטל זרע) המכילים את האלרגן. במקרים נדירים, אנשים מפתחים פריחה עקב מילוי חורים בשיניים אשר מכילים כספית.

באלו מקרים יש לפנות לטיפול רפואי מיידי

חלק מהאנשים מפתחים תגובה אלרגית קשה הידועה בשם "אנפילקסיס". תגובת הגוף היא מיידית, והסימפטומים הם קושי בנשימה עקב נפיחות בגרון, פנים ו/או עיניים נפוחות ובלבול. במקרה כזה יש צורך בטיפול רפואי מיידי.

אבחון

כאשר קיימת דלקת הנגרמת ממגע שאינה מחלימה תוך מספר שבועות, יש לקבוע תור לרופא עור. טיפול נכון עשוי למנוע מהדלקת להחמיר ולסייע לתהליך הריפוי של העור.

אבחון הגורם לאלרגיה הוא סוג של עבודה בלשית. הרופא יבחן את העור תוך מתן תשומת לב רבה לפריחה, ישאל אתכם על מקום עבודתכם, זמנכם הפנוי, חיות מחמד ומוצרי טיפוח שבהם אתם משתמשים. הקפידו לספר לרופא העור על כל מוצרי הקוסמטיקה שלכם, ובמיוחד אם אתם משתמשים במבהיר עור.

אם רופא העור חושד שיש לכם אלרגיה, ייתכנו בדיקות אלרגנים באמצעות תבחיני טלאי. מדובר בתחבושות המכילות כמויות קטנות של חומרים אליהם אתם עשויים להיות אלרגיים, שיונחו על עורכם (בדרך כלל על הגב). התחבושות יושארו במקומן למשך זמן מסוים – בדרך כלל יומיים, לפעמים יותר – ואחר כך תחזרו אל הרופא כדי שיבדוק כיצד עורכם הגיב לאלרגנים.

טיפול

הטיפול זהה עבור שני סוגי הדלקות, והוא לרוב מניעתי: יש להימנע מהגורם לתגובה האלרגית. אם הדבר קשה או בלתי אפשרי, התייעצו עם רופא העור שלכם ומצאו תחליפים.

לטיפול בדלקת, הרופא ימליץ על אנטיהיסטמין, קרם לחות וקורטיקוסטרואיד למריחה על העור. ברוב המקרים ההנחיה היא להשתמש בתרופה פעמיים ביום במשך שבוע, ולאחר מכן – פעם ביום למשך שבוע עד שבועיים. ישנם אמצעים נוספים כגון אמבטיות שיבולת שועל אשר עשויות להקל על אי־נוחות עורית.

במקרים של תגובה חמורה כמו נפיחות או פריחה על חלקים נרחבים של הגוף, ייתכן שתזדקקו לתרופה חזקה כמו פרדניזון. חשוב לנטול את התרופה בדיוק לפי הנחיות הרופא.

במקרים של זיהום, רופא העור עשוי להוסיף מרשם לאנטיביוטיקה. חלק מהחולים זקוקים לטיפולי אור – "פוטותרפיה" – על מנת להרגיע את המערכת החיסונית.

אם נמנעים מהגורם לפריחה, העור יחלים וישתקם תוך שבוע עד שלושה שבועות. תגובה אלרגית לצמחים רעילים מחייבת לרוב תהליך החלמה ארוך יותר. לאחר ההחלמה, יש להקפיד על הימנעות מהגורם לאלרגיה ולדלקת. יותר מ 80% מהאנשים שאובחנו עם דלקת תעסוקתית הצליחו להתמודד עם המצב ולהחלים ללא בעיות.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​