מדוע אנחנו סובלים מאקנה

מדוע אנחנו סובלים מאקנה

מדוע אנחנו סובלים מאקנה, מתי הוא מופיע, ואיך אפשר להיפטר ממנו

פצעונים, חצ'קונים – קראו לזה איך שתרצו. אקנה הוא המינוח המדויק שבו ישתמשו רופאי העור, והוא מתייחס לפגעי העור הנפוצים ביותר שמלווים אותנו מגיל ההתבגרות, ולפעמים גם הרבה לאחר מכן. כן, מדובר בצרת רבים, אבל אף אחד לא מתנחם בזה, במיוחד לא לפני דייט או פגישת עבודה חשובה. כדי להיפטר מהצרה שנחתה לכם על הפנים, חשוב להכיר את האקנה – מה הוא בעצם, מהן הסיבות להיווצרותו ואיך ניתן לטפל בו כדי להפחית ואולי אפילו – כן, זה אפשרי! – להיפטר ממנו לחלוטין.  

למה זה קורה לי?!

בוקר טוב! צמח לכם פצעון חדש. אתם וודאי מרגישים כאילו אתם היחידים בעולם שסובלים מהתופעה המציקה הזאת, אבל הרשו לי להבטיח לכם: לאנשים רבים יש אקנה.

רוב הסובלים מאקנה הם בני נוער או צעירים, אבל התופעה מתרחשת בכל גיל. גם תינוקות בני יומם עלולים לסבול מאקנה, וישנן נשים שמפתחות אקנה בגיל העמידה.

המונח "אקנה" לא מתייחס רק לפצעונים המוגלתיים, אלא גם לתופעות העשויות להתלוות אליהם: קומודנים (שחורים), פאפולות (פצעים דלקתיים שטחיים), ציסטות וקִשְׁרִיות (גושים קטנים של רקמה). אקנה עשוי להופיע על הגב, החזה, הצוואר, הכתפיים, הזרועות העליונות ועל הישבן.

כולם אומרים לכם "לא לגעת!" וזה נכון, לא מומלץ לחטט, לגרד או לפוצץ. אבל לטפל – בהחלט כן. בלי טיפול, אקנה עשוי לחלוף ביום מן הימים, אבל הוא ישאיר אחריו כתמים כהים שיחלפו רק אחרי חודשים או שנים, ואפילו צלקות.

 

אקנה – קווים לדמותו

אקנה מופיע כאשר נקבוביות העור נסתמות. הסתימה יכולה להיגרם כתוצאה מהצטברות תאי עור מתים על פני הנקבוביות, כשבדרך כלל הגוף משיל את התאים המתים, אך כאשר נוצרת כמות רבה של חלב (שומן עורי) שמטרתו להגן על העור מפני יובש, תאי העור המתים נלכדים בתוך הנקבוביות במקום לעלות על פני השטח.

לצד תאי העור המתים (והחיים) חי לו בשלווה חיידק בשם פ. אקנס. הוא אוהב נקבוביות סתומות, כיוון שהן מספקות לו סביבה לחה ואטומה – התנאים המושלמים עבורו לצרכי התרבות ושגשוג. כאשר נוצרת כמות גדולה של חיידקי פ. אקנס בנקבוביות, הן מפתחות זיהום ונעשות אדומות ונפוחות. אם הזיהום חודר עמוק לתוך העור, עלולות להופיע ציסטות או קשריות.

בעיית אקנה יכולה להיות מטרידה מבחינה פיזית, אך עלולות להיות לה גם השלכות נפשיות.  מחקרים מראים כי אנשים אשר פיתחו אקנה עלולים לפתח גם הערכה עצמית נמוכה, להימנע ממפגש עם אנשים, להתחמק מהלימודים או מהעבודה. הימנעות מתמשכת משהייה בחברה ואקנה שאינו מראה סימני שיפור עלולים אף לגרום לדיכאון קשה.

דוקטור, תציל אותי

רופא עור יכול לאבחן אקנה בקלות על ידי בדיקה ובחינה של העור. קיימים מצבים רפואיים הנראים כמו אקנה, לכן יש לוודא בעזרת רופא שאכן מדובר בבעיה ספציפית זו.  

ישנן שיטות רבות ויעילות לטיפול באקנה: טיפול מקומי, טיפול תרופתי ואפילו הליכים פולשניים. התוצאות משתנות מאדם לאדם לפי דרגת החומרה, סוג העור וסוג הטיפול.

באקנה קל ניתן לטפל באמצעות מוצרים הנרכשים ללא מרשם רופא. מוצר המכיל בנזואיל פראוקסיד או חומצה סליצילית מנקה לעיתים קרובות את העור, אך חשוב לזכור כי התופעה לא תחלוף בן לילה, ויש להקפיד על הטיפול במשך חודש עד חודשיים על מנת שיהיה אפשר להבחין בשיפור. גם כשהאקנה חולף, יש להמשיך ולטפל בעור על מנת למנוע את חזרתו.

במקרה של אקנה בינוני עד חמור, כאשר קיימים נגעי אקנה רבים, ציסטות או גושים, או במקרה שתרופות ללא מרשם לא עוזרות, יש לחזור לרופא העור. דרמטולוגים מציעים את סוגי הטיפול הבאים:

טיפול מקומי – תרופות למריחה על העור: חלק מהטיפולים המקומיים רבים מסייעים לחסל את החיידקים ואחרים פועלים להפחתת כמות השומן העורי. התרופות לטיפול מקומי עשויות להכיל רטינואיד, בנזואיל פראוקסיד, אנטיביוטיקה או חומצה סליצילית. רופא העור יקבע איזו תרופה תהיה היעילה ביותר.

טיפול תרופתי – רופא העור ימליץ לכם על תרופה בעלת השפעה על כל הגוף, במיוחד אם אתם סובלים מאקנה נפוח ואדמומי. סוג זה של טיפול משמש ברוב המקרים לטיפול בציסטות ובקשריות. סוגי התרופות המוצעות לשימוש:

  • אנטיביוטיקה – מסייעת לחסל חיידקים ולטפל בדלקות ובזיהומים.
  • לנשים בלבד: גלולות למניעת הריון ותרופות אחרות המשפיעות על האיזון ההורמונלי.
  • רואקוטן – הטיפול היחיד המטפל בכל סוגי האקנה.

הליך רפואי – יתבצע רק על ידי רופא העור. הליכים אפשריים:

  • לייזרים וטיפולי אור אחרים – נועדו לצמצום אוכלוסיית חיידקי פ. אקנס.
  • קילוף כימי וקילוף בלייזר לטיפול בשני סוגי אקנה – "שחורים" ופצעונים. מתבצע רק במרפאות על ידי רופאי עור ודרמטולוגים מורשים.
  • הסרת אקנה – הליך הנקרא "ניקוז ומיצוי" להסרת ציסטת אקנה גדולה. מסייע כאשר הציסטה אינה מגיבה לתרופות, מקל על כאב ומפחית את הסיכון להצטלקות.

עשו ואל תעשו – טיפים והמלצות לסובלים מאקנה

  1. שטפו את האזור הנגוע פעמיים ביום, וכן לאחר הזעה. זיעה עלולה לגרום להחמרה במצב האקנה.
  2. השתמשו בקצות האצבעות על מנת למרוח סבונים עדינים שאינם גורמים לגירוי. שימוש במטלית, ספוג רשת או כל דבר אחר עלול לגרות את העור.
  3. השתמשו במוצרים עדינים לניקוי ולטיפוח העור, למשל מוצרים ללא אלכוהול. אין להשתמש במוצרים המגרים את העור, העשויים לכלול חומר עוצר דימום, מי פנים או חומרים לקילוף העור. עור יבש ואדום גורם לאקנה להיראות חמור יותר.
  4. הימנעו מהפיתוי לקרצף את העור. קרצוף העור עלול לגרום להחמרה באקנה.
  5. רחצו את האזור הנגוע במים פושרים.
  6. חפפו את השיער באופן קבוע. במקרים של שיער שמנוני, חפפו מדי יום.
  7. תנו לעור להירפא באופן טבעי. אם פוצצתם את הנגעים, ייקח לעור זמן רב יותר להתנקות והסיכון לפתח צלקות קבועות יגדל.
  8. הימנעו ממגע בין הידיים לפנים.
  9. הימנעו משהות בשמש ובמיטות שיזוף. שיזוף פוגע בעור ונוסף על כך, תרופות אקנה מסוימות הופכות את העור רגיש מאוד לקרניים אולטרה סגולות (UV) הנמצאות בקרני השמש ובמכשירי שיזוף.

התייעצו עם רופא עור אם האקנה על עורכם גורם לכם לבושה או מבוכה, אם התכשירים שבהם השתמשתם לא עבדו ואם האקנה שלכם משאיר צלקות או גורם לעור להיראות כהה יותר. אל תתייאשו: כיום ניתן לטפל כמעט בכל מקרה של אקנה. אם יש לכם שאלות או דאגות לגבי הטיפול בעורכם, קבעו פגישה עם רופא עור.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​