יבלת ויראלית מסוג "מולוסקום"

יבלת ויראלית מסוג

מלבד יבלות "רגילות", ישנה מחלת עור נפוצה נוספת הנגרמת על ידי וירוס לא הקורונה. מולוסקום (Molluscum contagiosum) הוא סוג של יבלת המופיעה במקבץ של גבשושיות בצבע העור או בגוון ורוד. רוב האנשים מפתחים כעשר עד עשרים גבשושיות, אך במקרים של מערכת חיסונית מוחלשת מספר הגבשושיות יגדל. נשאי איידס יכולים לפתח מעל למאה גבשושיות. המחלה מידבקת מאוד על ידי מגע של עור בעור, או באמצעות גורם שלישי.

המולוסקום הוא נגע קטן ונוקשה בעל משטח חלק, ולעיתים בעל מרקם שעוותי או פניני. במרכז הנגע ישנה גומה קטנה והיא עשויה להיות מלאה בחומר לבן וסמיך. גבשושיות המולוסקום אינן מכאיבות, אך עשויות לגרום לגירוד והופכות אדומות כאשר המערכת החיסונית נלחמת בווירוס. הן עוברות בקלות מאזור אחד של הגוף לאחר.

אצל מבוגרים, הנגעים מופיעים לרוב על הפנים, הצוואר, בתי השחי, הידיים והרגליים. לעיתים הם מופיעים על איברי המין, הבטן והירכיים הפנימיות. מבוגרים עלולים להידבק במולוסקום באמצעות מגע מיני.

גורמים וקבוצות סיכון

כולם יכולים להידבק במולוסקום, אבל התופעה נפוצה במיוחד אצל ילדים ואנשים שחיים באקלים טרופי, חמים ולח. הסיכוי לפתח מולוסקום גדול יותר בקרב אנשים שלקו ב"אטופיק דרמטיטיס", הסוג הנפוץ ביותר של אקזמה, ובעלי מערכת חיסונית חלשה בשל מצב רפואי כגון איידס או טיפול בסרטן.

שתי דרכים להידבק בנגיף הגורם למולוסקום: מגע בחפץ אשר בא במגע עם הנגיף, או מגע ישיר בין עור לעור. ילדים נדבקים בקלות במולוסקום בשל המגע הישיר עם ילדים אחרים, ספורטאים עלולים להידבק כתוצאה ממגע ישיר או מגע עם מזרנים וציוד נגוע. בני נוער ומבוגרים עלולים להידבק באמצעות מגע מיני.

אבחון

ברוב המקרים, רופא עור יכול לאבחן את המולוסקום בקלות. לעיתים הנגעים עשויים להידמות למצב עור אחר – יבלות, אבעבועות רוח ואפילו כמו נגע סרטני. במצבים אלו, רופא העור יסיר מעט עור נגוע, ויבחן אותה תחת מיקרוסקופ.

טיפול

כאשר המחלה מופיעה אצל ילדים, היא חולפת מעצמה ברוב המקרים. תהליך ההחלמה עשוי לקחת בין שנים־עשר לשמונה־עשר חודשים. במקרים רבים, ילדים אינם מטופלים מכיוון שטיפול עלול לגרום לתופעות לוואי.

גם מבוגרים עשויים להחלים באופן עצמאי, אך לטיפול יש יתרונות: הוא מסייע במניעת התפשטות הנגיף לאזורים אחרים בגוף ומונע הדבקת אנשים אחרים.  

שיטות הטיפול במולוסקום מגוונות:

  • טיפול בקור: רופא עור מקפיא את הנגעים באמצעות חנקן נוזלי.
  • קיורטה: רופא העור משתמש בכלי קטן שנקרא Curette על מנת להסיר את הבליטות מן העור.
  • ניתוח לייזר. יעיל עבור אנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת.
  • טיפול מקומי באמצעות חומצות שונות להריסת הנגעים. יעיל עבור אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה ואלו הסובלים מנגעים רבים.
  • תרופות מרשם לשימוש ביתי: תרופה רטינואידית או אנטי־ויראלית אותה מורחים על הגבשושיות בהתאם להוראות.
  • טיפול יעיל ופשוט שאינו כואב ואינו חודר לשכבות העור העמוקות, הטיפול המומלץ ביותר בארה"ב – קנטידרין. הטיפול אינו כלול בסל הבריאות הישראלי ונעשה במרפאתי.

לעיתים יש לחזור על הטיפול מספר פעמים אחת לכמה חודשים, במיוחד אם הנגעים גדולים או מרובים. אנשים בעלי מערכת חיסונית בריאה ייפטרו מהנגעים תוך מספר חודשים. עד אז, הם נחשבים מדבקים. כאשר בוחרים לטפל במולוסקום, נגעים חדשים עשויים להתפתח במשך ששת החודשים הראשונים לאחר הטיפול. עם זאת, עורם של רוב האנשים יתנקה תוך חודשיים עד ארבעה חודשים.

טיפים והמלצות

אם אתם חוששים שהתפתח על גופכם מולוסקום, פנו לרופא עור והיוועצו בו. חשוב לקבל אבחנה מדויקת, כיוון שלפעמים נגעים דומים למולוסקום עשויים להיות יבלות או אפילו נגעים סרטניים. טיפול במולוסקום מסייע למנוע את התפשטות המחלה.

גם כאן, מילת המפתח היא מניעה: אפשר למנוע את הפצת המחלה על ידי הימנעות מגירוד או שריטת הגבשושיות. מומלץ להימנע מספורט כגון היאבקות, התעמלות או שחייה, החלפת בגדים במלתחות, שיתוף מגבות, בגדים ופריטים אישיים וגילוח העור עליו קיימים נגעים. מומלץ גם להימנע מקיום יחסי מין כל עוד הנגעים קיימים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​