נשירת שיער נשית (אלופציה אנדרוגנית)

נשירת שיער נשית

נשירת שיער היא תופעה נפוצה יותר בקרב גברים, אך גם נשים סובלות ממנה. נשירת שיער נשית, או בדפוס נשי (FPHL) הנקראת גם אלופציה אנדרוגנית היא הסוג השכיח ביותר בקרב נשים ומידת החומרה שלו משתנה מאישה לרעותה.

תהליך נשירת השיער בדפוס נשי

בתהליך הנשירה, חלק מהזקיקים בהם נוצרות השערות הולכים ומתנוונים מסיבות שונות. השערות שנוצרות בזקיקים הופכות דקיקות יותר, קצרות ובהירות יותר בהדרגה עד שבסופו של דבר הזקיקים מתכווצים לחלוטין ומפסיקים לייצר שיער.

נשירת שיער בדפוס נשי נגרמת כתוצאה משילוב של גורמים גנטיים והורמונליים. מבחינה גנטית, אם אחד ההורים או שניהם סובלים מנשירה, ייתכן שתכונה זו תעבור גם לבתם. מההיבט ההורמונלי, קיימים מצבים שבהם רמות האנדרוגן (קבוצת הורמונים) גבוהות מדי והדבר משפיע על תהליך ייצור השיער.

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS), למשל, היא הפרעה הורמונלית נפוצה בקרב נשים המתאפיינת בווסת לא סדירה, באקנה ובשיעור יתר באזור הפנים. גם נשירה נשית היא חלק מהתופעות הנלוות לתסמונת זו.

בשונה מגברים, נשירה נשית מתאפיינת בדילול שיער באזורים נרחבים, בעיקר על הקודקוד.  השיער בקדמת הקרקפת לרוב נשאר בצורתו התקינה, אך השערות באזורים הפגועים הופכות דקות וקצרות יותר בהשוואה לשערות באזורים אחרים, לפני שהן נושרות.

תהליך האבחון של נשירה בדפוס נשי מתבסס על ההיסטוריה הרפואית של המטופלת, תוך בדיקה האם קיים דילול הדרגתי של השיער או נשירה פתאומית מוגברת בחלקו העליון של הראש. נבדקת נטייה גנטית לנשירת שיער וכמובן מתבצעת בדיקה של עור הקרקפת. לעיתים יש לבצע בדיקות דם.

האם ניתן לרפא נשירת שיער נשית?

אין אפשרות לעצור או לרפא באופן מלא את נשירת השיער הנשית. עם זאת, ניתן להתנחם בעובדה שנשירה זו נוטה להתקדם בקצב איטי מאוד, בפרק זמן שנע בין מספר שנים ועד למספר עשורים. אם קיימת נשירת שיער בגיל מוקדם יותר, היא עלולה מן הסתם לרמוז על קצב נשירה מהיר יותר.

 

מהן האפשרויות המוצעות כיום לטיפול בנשירה נשית?

  1. טיפול מקומי

שימוש יומי בתמיסת "מינוקסידיל" בריכוז של 2% או 5%.

מינוקסידיל 5% היא תמיסה יקרה ויש לטפטף אותה על הקרקפת בכמויות קטנות באזור הדליל והבעייתי. שימוש קבוע למשך שישה חודשים לפחות עשוי להאט את התקדמות הנשירה ולשחזר באופן חלקי את השיער אצל חלק מהנשים. לא ניתן לראות שיפור לפני תום תקופת השימוש המינימלית, והשיפור יימשך כל עוד הטיפול נמשך.

חסרונות: התמיסה עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו יובש, אדמומיות, גירוד וקשקשים באזור המטופל ואין להשתמש בה על עור סדוק, פצוע או מגורה. אין למרוח על השיער עצמו, ויש לנקות כל התזה על המצח או על הלחיים כדי למנוע צמיחת שיער מוגברת באזורים אלה. תמיסת מינוקסידיל עלולה לגרום לנשירת שיער ראשונית במהלך שבועיים עד שמונה שבועות מתחילת הטיפול, תופעה שבדרך כלל חולפת כאשר השערות החדשות מתחילות לצמוח.

  1. תרופות בעלות השפעה הורמונלית.

תרופות כמו "ספירונולקטון", "ציטופרוטרון אצטט", "פלוטמיד" ו"צימטידין" יכולות לחסום את פעולתו של ההורמון דיהידרוטסטוסטרון המשפיע על ההתקרחות הגברית, וכתוצאה מכך להוביל להאטה מסוימת בנשירת השיער. חשוב לציין כי לטיפולים אלה אין התוויה רפואית מאושרת לטיפול בנשירת שיער בדפוס נשי, ויש להימנע מ"ספירונולקטון" ו"ציטופרוטרון אצטט" בתקופת ההיריון מכיוון שהם יכולים לגרום לפמיניזציה (פיתוח סממנים נקביים) של עובר זכר; יש להימנע משניהם גם במהלך ההנקה. "פלוטמיד" טומן בחובו סיכונים לפגיעה בכבד. גם טיפולים אלה זמניים, והתוצאות מתקבלות רק בתקופת הטיפול.

  1. תוספות והסוואות
  • פאות

שימוש בפאות נוכריות ובתוספות שיער יכול להיות יעיל מאוד בהסוואת נשירת השיער. ניתן לבחור בפאות ובתוספות משיער סינטטי, שהוא קל יותר לתחזוקה ולניקוי ומחזיק מעמד למשך שישה עד תשעה חודשים. עם זאת, הוא עלול להיות רגיש לנזקי חום ולעורר תחושת אי-נוחות וחום בעור הקרקפת. ישנן פאות ותוספות שיער משיער אמיתי שנראה טבעיות יותר, ניתן לעצב אותן על ידי שימוש בחום נמוך וחבישתן נעימה יותר לעור הקרקפת.

  • הסוואת עור

קיימים בשוק תכשירי ריסוס המכילים סיבים פיגמנטיים קטנים ויכולים לסייע בהסוואת עור קרקפת חשוף. עם זאת, התכשירים אינם מתאימים לכל גווני העור והשיער השונים, וכן אינם עמידים במים. הצבע עלול להיעלם במקרה של חפיפת השיער, שחייה, הזעה ואפילו הברשה נמרצת.  

 

  1. טיפולים כירורגיים: השתלת שיער

בתהליך השתלת השיער נלקחים זקיקי שיער מחלקה האחורי של הקרקפת ומצידיה, ומושתלים באזורים הקירחים. הליך זה מתבצע על ידי מספר רופאי עור בארץ כגון ד"ר מור וד"ר גינצבורג, ההשתלות נפוצות בטורקיה.

 

  1. טיפול PRP

טיפול באמצעות פלזמה עשירה בטסיות דם, או PRP (platelet-rich plasma). בתהליך זה נלקחת מהמטופל כמות דם קטנה ומוכנסת לתוך צנטריפוגה – מתקן להפרדת חומרים באמצעות סחרור – המפרידה בין טסיות הדם לבין הפלזמה. טסיות הדם מכילות חומרי גדילה שביכולתם לסייע בעידוד צמיחת תאים, בהתחדשות קולגן ורקמות עור. לאחר ההפרדה מוזרקות טסיות הדם יחד עם הפלזמה לאזורי העור הזקוקים לטיפול.

שיטה זו משמשת גם לטיפול במגוון בעיות עור כגון קמטים, "שקיות" מתחת לעיניים, אדמומיות וכתמי שמש ובחלק מהמקרים מסייעת בעידוד צמיחת השיער.

מי מתאים לטיפול בשיטת ה-PRP?

רוב האנשים מתאימים לטיפול זה, אך בכל מקרה יש להיוועץ ברופא עור מומחה שיבחן את ההיסטוריה הרפואית שלכם. טיפול זה אינו הבחירה הטובה ביותר עבור מטופלים בעלי היסטוריה רפואית הכוללת גידולים סרטניים, זיהומים כרוניים והפרעות מטבוליות.

יתרונות טיפולי PRP

  • הטיפול קצר מאוד – אורכו כמספר דקות.
  • הטיפול אינו כירורגי, והוא טבעי – אין שימוש בחומרי מילוי סינתטיים.
  • הטיפול אינו גורם לתגובה אלרגית, מכיוון שנעשה שימוש בדם המטופל עצמו.
  • תוצאות הטיפול ניכרות לעין באופן מיידי והולכות ומשתפרות עם הזמן, לעיתים אף יותר משנה לאחר הטיפול.
  • לא נדרש זמן התאוששות לאחר הטיפול.
  • ניתן לשלבו עם טיפולים אחרים.
  • יעיל במידה שווה בקרב גברים ונשים.
  • תופעות לוואי מעטות.

תופעות לוואי אפשריות:

הטיפול בשיטת ה-PRP עלול לגרום לחבלות קלות, לנפיחות או לאדמומיות. לעיתים נדירות קיים חשש לזיהום באזור המטופל.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​